10 dôvodov, prečo sa mi nepáči dnešná škola

Autor: Anna Čujová | 21.2.2016 o 12:00 | Karma článku: 5,74 | Prečítané:  1022x

Niekedy si myslím, že by namiesto učiteľov mali do ulíc vyjsť študenti. Prečo? Lebo by sa mali vedieť postaviť za ľudí, ktorí majú v rukách ich budúcnosť a za to, aby sa školy začali konečne meniť. 

1. Nedovolí mi rozvíjať sa

Kladie na mňa toľko požiadaviek, že nemám čas zaujímať sa o veci, ktoré sú pre mňa podstatne dôležitejšie a ktoré ma zaujímajú. Každému žiakovi pripadá v priemere jedenásť predmetov, na ktoré sa musí pripravovať, robiť z nich skúšky písomnou alebo ústnou formou, ktorá je často nespravodlivá, keďže učitelia preferujú na písomky viacero skupín, kvôli podvádzaniu. Tak sa stáva, že niekto má jednoducho na otázky šťastie a niekto nie.

Riešenie: Po prvom ročníku všeobecného vzdelávania dovoliť žiakom, aby si vybrali vopred určený počet predmetov, ktorým sa chcú venovať až do ukončenia štúdia.

Zisk: Väčšia odbornosť a pripravenosť žiakov do ďalšieho štúdia.

 

2. Núti ma sedieť na tvrdých stoličkách

Viem, v našich školách sme radi, ak máme vôbec fungujúce toalety, nieto ešte pohodlné stoličky. No učebne na konverzácie v cudzích jazykoch, slovenčinu, a predmety, ktoré sú skôr viac o komunikácií ako písaní, by boli úplne skvelé, ak by sme ich vybavili kreslami, gaučmi, skrátka niečim, čo by dodávalo hodine istú uvoľnenú atmosféru, ako doma, aby sa žiaci cítili prirodzene a konečne aj niečo povedali, nielen mlčky sedeli a čakali na učiteľa, ktorý na nich vysype poznámky.

Riešenie: Vytvorenie odborných učební pri vyučovacích predmetoch, kde je dôležitejšia komunikácia, než písanie.

Zisk: Zlepšovanie lingvistických schopností a zvedavosť študentov.

 

3. Nechce, aby sme začali premýšľať

Skvelým príkladom je k tomuto bodu biológia. Študenti ovládajú názvy všetkých rastlín a živočíchov v dvoch jazykoch (veď nad tým presedeli aj patričné množstvo času), ale ak sa ich opýtate, ako vyzerajú, ktoré znaky majú spoločné, ako sa vyvíjali, nedajbože, ako ich môžeme využiť a v čom nám pomáhajú, tak vám neodpovedia ani na otázku, ktorý had žijúci na Slovensku je jedovatý.

Riešenie: Rozumná investícia do pomôcok, laboratórií, odborných učební. Učitelia, ktorí vedia látku vysvetliť príkladom, pomôckami.

Zisk: Zväčšená predstavivosť a logika u študentov, menej memorovania.

 

4. Nedovolí nám pýtať sa

Jednoducho preto, lebo ten, kto sa pýta, chce vedieť viac. A odpovede sú až príliš komplikované na to, aby to pochopili tí, ktorých napríklad taká chémia zaujíma asi tak, ako to, že ježko v lese ráno vstal. A samozrejme, sú príliš dlhé, naťahujú hodinu a upútavajú pozornosť učiteľa. Takže sa hodina na dané učivo nielen skracuje, ale aj odkláňa od svojho riadneho chodu vplyvom vyrušovania ostatných.

Riešenie: Prepracovanie učebných plánov po konzultácií s pedagógmi, ktorí reálne pracujú v teréne. Predĺženie vyučovacích hodín o päť minút. Osobné triedy pre učiteľov (kvôli presúvaniu po obrovských školách s pomôckami, ktoré zaberá veľa času).

Zisk: Objemové zväčšenie vedomostí študentov. Viac času na kvalitné a podrobné vysvetlenie učiva.

 

5. Dovolí nám podvádzať a klamať

Nie je nič ľahké naučiť sa dvadsať strán za deň, hlavne keď ste pred tým mesiac nič nerobili a dejepis nie je jediný predmet, z ktorého zajtra píšete písomku. Ak prichádza „malá“ pomoc. Zabudnite na ťaháky na lavici či na ruke. To používali študenti kedysi. Dnes sú postrachom učiteľov mobily. A to aj na maturitných skúškach. Čo myslíte, prečo študenti na stredných odborných školách napíšu písomne maturity niekedy aj lepšie, ako študenti na gymnáziách? Chaty. Dobré, ale dokázateľné, lebo sa správy ukladajú. Tiež staré. Dámy a páni, prichádzajú snapy. Fotografiu odošleš, zobrazí sa na niekoľko sekúnd a vymaže sa. Pozbierali by ste im telefóny? Slovami jednej učiteľky: „Niektorým môžem povedať, nech mi dajú aj päť telefónov. Stále im však jeden ostane.“ Potom sa nečudujme, že všetci len klamú a kradnú. Ved im to dovoľujeme.

Riešenie: Zmena mentality študentov. Rozdelenie skúšobných období tak, aby boli študenti nútení pripravovať sa pravidelne.

Zisk: Poctivosť a zodpovednosť.

 

6. Obmedzuje ma

Ak si spočítam všetok čas, ktorý som strávila na predmetoch, ktoré síce pomohli tomu, že mám o jedno percento väčší rozhľad, no viem, že z nich maturovať nepôjdem a nezaujímajú ma, pretože zaujímavé pre mňa jednoducho nie sú, tak sa nájde slušná časová rezerva na jazykovú školu, brigádu, tanečný kurz, jednu dobrú knihu...

Riešenie: Rovnako ako v jednotke: Po prvom ročníku všeobecného vzdelávania dovoliť žiakom, aby si vybrali vopred určený počet predmetov, ktorým sa chcú venovať až do ukončenia štúdia. K tomu by som pridala mimoškolské aktivity, ktoré by neboli odfláknuté.

Zisk: Záujem žiakov o školu.

 

7. Ničí mi chrbticu

„To čo máš v tom ruksaku? Kamene?“ Vyzerá to tak, viem, no nie, nie sú to kamene ani horniny iného typu, ale nové učebnice, ktoré sú tlačené takou farbou a na takých papieroch, že jedna nová učebnica anglického jazyka váži asi toľko, ako učebnice na ďalších šesť hodín v ten deň (vlastne len ak nemáme slovenský jazyk, vtedy nosím na chrbte závažie, ktoré váži asi toľko ako päť kilogramov zemiakov a jeden poriadne veľký bôčik). To je aj dôvod, prečo sú školské skrinky plné a hlavy študentov prázdne. A prečo sa domáce úlohy píšu cez prestávky, ak sa vôbec píšu.

Riešenie: Oznámkované domáce úlohy na vybraté témy mimo učebnice, spracované referátom alebo prezentáciou, prezentované pred triedou.

Zisk: Väčší rozhľad študentov v prebratej téme, lepšie zapamätávanie učiva vďaka vlastnej skúsenosti, zlepšenie komunikačných schopností.

 

8. Neberie ohľad na môj žalúdok

Nemám tým na mysli desiaty, ktoré zachraňuje zväčša školský bufet, ale obedy, ktoré sa nám do úst dostanú tak zhruba okolo pol štvrtej poobede. V prípade, ak nemáte hneď po škole krúžky alebo iné záujmové činnosti. Prečo? Pretože pomerne veľa škôl nemá jedáleň hneď v škole, pretože obedňajšie prestávky sú desaťminútové a pretože ak chcem ísť na obed v škole o pol tretej a prísť domov o hodinu neskôr, tak si radšej volím obed o tretej v pohodlí domova.

Riešenie: Zabezpečenie jedální pre každú školu nad určitý počet žiakov. Zmena dĺžky obednej prestávky na úkor skrátenia iných.

Zisk: Tvorba pracovných miest. Sýti, zdravší a výkonnejší študenti.

 

9. Drží ma pekne dlhú dobu v strese

Ak som samozrejme človek, ktorému na výsledkoch záleží. Ale aj tí, ktorým je to jedno, pri otvorení pošty s oznámením, že prepadávajú, nabehne v žalúdky akýsi stiesnený pocit. Lebo nie je podstatné, čo máte v hlave, ale čo ste napísali na papier. Bohužiaľ, niekoho dokáže ovplyvniť tento faktor až do takej miery, že zo seba nevypotí ani slovíčko. A verte mi, prísny pohľad učiteľa a pero v ruke, ktoré priam kričí, že nám napíše zlú známku, nám veľmi nepomáhajú.

Riešenie: Ústne skúšanie zábavnou formou kvízov a pod. Monitor a maturity prepracovať tak, aby to bola naozaj skúška vedomostí, nie skúška pozornosti študenta.

Zisk: Pokojnejší študenti.

 

10. Tvári sa, že ju potrebujem

Škola, skvelý sluha, no zlý pán. Dá sa to povedať, ak si uvedomíme, že je to skvelý nástroj k vzdelávaniu, ak nás vzdeláva. Zlý pán, ak si neuvedomíme, že tam chodíme, aby sme získali vedomosti, ktoré do života potrebujeme. Škola by nás mala okrem vzdelávania aj vychovávať, usmerňovať, pomáhať nájsť sa, rozosmiať a hlavne, škola by sa mala stať hlavným sociálnym činiteľom, ktorý nás učí rozvíjať vzťahy medzi ľuďmi rovnakého veku, ale aj rešpektovať autority, ktoré nám ponúka a zákony, ktoré zo spolunažívania vyplývajú. Ale ak nás škola iba vzdeláva, tak načo nám je? Vzdelávať sa vieme aj doma.

Riešenie: Zväčšenie autority učiteľov, prísnejšie pravidlá pre žiakov, ktorí po ich závažnom porušení budú vylúčení zo školy. Organizácia akcií, kde sa môžu študenti poznať aj inak, napr. plesy, diskotéky, čistenie okolia...

Zisk: Väčšia disciplína v školách, zlepšenie medziľudských vzťahov.

Zdroj fotografie: Internet

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

NDS priklepla Doprastavu zákazku bez súťaže, vraj aby diaľnica neskončila v poli

Súčasťou združenia sú aj Strabag, Váhostav a Metrostav.

KOMENTÁRE

Zničia raz naše deti svet?

Do 20 rokov má zmiznúť takmer polovica pracovných miest.

PLUS

Zamrzla a nebilo jej srdce. Potom vstala z mŕtvych

Žena bola hodiny mŕtva, zmrzla na kosť a zažila zmŕtvychvstanie.


Už ste čítali?